Szeretettel köszöntelek a Szívből szivesen közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szívből szivesen vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szívből szivesen közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szívből szivesen vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szívből szivesen közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szívből szivesen vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szívből szivesen közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szívből szivesen vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Honnan jött a karácsonyfa?
Miközben még a keresztény országokban is számtalan különböző karácsonyi
hagyomány van életben, a karácsonyfa-állítás szinte mindenhol szokás.
Ebből arra következtethetnénk, hogy valamilyen egészen korai, katolikus
tradíció van a háttérben, pedig nem így van, Magyarországon például csak
a 19. században jelent meg a karácsonyfa.
Ahogy maga a karácsony ünnepe, a faállítás szokása is ókori, ,,pogány"
eredetű: életfákra az egyiptomi, kínai és a zsidó kultúrában egyaránt
találhatunk utalást, ahogy arra is, hogy az örökzöldek az örök élet
szimbólumai; a kelta, germán mítoszokban is feltűnnek, és számos pogány
szokás kötődik a tél gonosz erőinek elűzéséhez a téli napforduló
környékén, illetve az azt követő napokban. Így például december 25-én,
amely már a Mithrasz-kultuszban a napisten születésének időpontja volt,
és később a kereszténység is Jézus születésnapjaként adoptálta.
A valódi karácsonyfa ,,feltalálásának" dicsőségét viszont többen is
igyekeztek kisajátítani. Luther Mártonhoz kötik például azt a legendát,
amely szerint 1536-ban egy téli éjjelen hazafelé ballagva arra lett
figyelmes, hogy a csillagok milyen csodálatosan ragyognak keresztül a
fenyőerdő ágain - mindjárt haza is vitt egy fát vagy néhány gallyat,
hogy családját megörvendeztesse, és emlékeztesse szeretteit arra, hogy a
Megváltó is az égből érkezett a Földre.
Nem tudjuk, mennyi valóságalapja van a történetnek, az azonban szinte
bizonyos, hogy a 16. századi protestáns, evangélikus közösségek voltak
az első terjesztői a karácsonyfa-állítás mai értelemben vett
kultuszának. Ekkoriban azonban még több díszítési és ünneplési tradíció
versengett egymással, és a karácsonyfa eleinte csak ritka vendég volt
közöttük: az örökzöldek (magyal, tiszafa, fagyöngy stb.) felékesítése és
az úgynevezett karácsonyi piramis állítása (tarka papírokkal, később
gyertyával díszített faállvány, amelyet olykor cserépbe ültettek),
illetve a középkori misztériumjátékok, tréfával, nótával vegyített
betlehemezések és paradicsomjátékok még jól megfértek egymással, ám
puritán területeken az utóbbiak fokozatosan kihaltak. Azonban már jóval
Luther ideje előtt is vannak arra adatok, hogy ünnepi céllal fákat
állítottak: Livóniában a nőtlen kereskedők és a hajótulajdonosok,
valamint az ide érkező külföldiek számára létesített szaktestület is így
tett Rigában már az 1440-es évek elején.
Karácsonyi májusfa
A Felső-Rajna vidékén és Elzászban fokozatosan terjedni kezdett a
karácsonyi májusfa állításának szokása, amelyről Sebastian Brandt - akit
sokan a karácsonyfa első említőjének tartanak - is hírt ad 1494-ben
megjelent Bolondhajó című művében. A karácsonyfát eleinte almával
(Jézusnak és a tudás fájának a jelképével), valamint szenteletlen
ostyával díszítették, de idővel újabb díszek is megjelentek: a
paradicsomi kígyóra emlékeztető papírláncok, girlandok és szalagok, az
örömhírre utaló csillagok, aranyban, ezüstben vagy éppen hófehérben
tündöklő papírburkok, édességek, csonthéjasok és egyéb gyümölcsök,
cukorkák, gyertyák és játékok - összhangban azzal, hogy a faállítás
egyre inkább a családok, s benne a gyermekek örömét kívánta szolgálni.
A karácsony e rítusának elterjedéséből nemcsak a vallás, hanem a
szépirodalom is kivette a részét: Goethe már 1765-ben, Lipcsében látott
karácsonyfát, kilenc évvel később, Az ifjú Werther szenvedései című
levélregényében - a korszak egyik kultikus sikerkönyvében - pedig kedvet
is csinált a díszített fával való ünneplésnek.
A módos polgárok, arisztokraták körében hamar elterjedt e hagyomány, s a
szegények karácsonyfáját is egyre több helyen állították fel az
északnémet városokban, céhekben, gyülekezetekben. Berlinben az egyik
első karácsonyfa a híres diplomata és tudós, Wilhelm von Humboldté volt,
Bécsbe pedig a német Arnstein bankárcsalád importálta a 19. század
második évtizedében - erről a különös szokásról még a
Habsburg-titkosrendőrség is feljegyzést készített.
Angliában német földről terjedt el az ünnepi karácsonyfa rítusa. Mivel
az első igazi ,,médiakarácsonyok" Viktória királynő nevéhez fűződnek,
sokan azt hiszik, ő volt az, aki férje, Albert szász-coburg-gothai
herceg megörvendeztetésére meghonosította az udvarban ezt a
kontinentális hagyományt 1840-ben. Mivel az Illustrated London News
1848-ban, majd két évre rá az amerikai Godey's Lady's Book női magazin
is metszetet közölt a jeles eseményről (utóbbi persze kissé ,,retusálta"
a királyi pár megjelenését, hogy ,,amerikaiabbnak" tűnjön), amelyeket
hihetetlen példányszámban terjesztettek, hamarosan mindenki tisztában
lett azzal, mi emeli igazán az ünnep fényét.
Német bevándorlók vitték
Ám a karácsonyfa nem ekkor tette először tiszteletét a brit királyi
udvarban, erről maga Viktória tudósít egy 1832-es, 13 éves korában írt
naplóbejegyzésében. Ebből kiderül, hogy ebben az évben két nagy asztalon
egy-egy nagy fát állítottak fel, amelyre cukordíszeket és gyertyákat
aggattak. E szokást ugyanis még a későbbi királynő nagyanyja, III.
György felesége, Sarolta mecklenburg-sterlitzi hercegnő terjesztette el.
Ami az Újvilágot illeti: a királyi példa csupán ösztönözte a német
bevándorló közösségekben amúgy is élő szokást a karácsonyi
örökzölddíszítés kapcsán. Québecben állítólag az amerikaiak ellen küzdő
német katonák, Connecticutban egy fogságba esett hesseni zsoldos,
Pennsylvaniában szintén német telepesek honosították meg a 18. század
közepén és végén e hagyományt. A Fehér Ház karácsonyfa-állítását a 14.
elnök, Franklin Pierce kezdeményezte, az ehhez kötődő ,,fagyújtási"
ceremónia pedig 1923-ban, Calvin Coolidge elnöksége alatt kezdődött, ám
1901-ben Theodor Roosevelt környezetvédelmi okokból száműzte a vágott
fát az elnöki rezidencia környékéről. A karácsonyfaégők első példányai
is Amerikában kerültek forgalomba, méghozzá Edison egyik segédje, Edward
Johnson jóvoltából.
Jókora kacskaringókat tett meg tehát a karácsonyfa, miközben a 19.
század elején Magyarországra érkezett, és nem meglepő módon az
osztrák-német rokonsággal rendelkező arisztokrata szalonokat ékesítette
először. A források egymásnak is ellentmondanak abban a kérdésben, kinek
köszönhetjük e nemes hagyományt. Egyesek szerint Mária Dorottya
württembergi hercegnő, József nádor evangélikus hitű harmadik felesége
,,hozta be" az országba 1819-ben; mások amellett kardoskodnak, hogy a
hazai óvodahálózat alapítója, Brunszvik Teréz grófnő állította az első
karácsonyfát 1824-ben vagy 1828-ban a rábízott krisztinavárosi
kisdedeknek; Podmaniczky Frigyes báró pedig saját édesanyjának,
Noszticz-Jäckendorf Elzának tulajdonítja az elsőséget, úgyszintén a
húszas évek közepéből. Mindenesetre néhány évtized leforgása alatt
közismertté és közkedveltté vált ez az eljárás, így az irodalmárok sem
hagyhatták említés nélkül: báró Eötvös József egy 1835-ös tanulmányában
már élt a karácsonyfa-hasonlattal, Jókai Mór pedig 1854-ben A
koldusgyermek - Karácsoni történetben idézte fel egy árva gyerek
hányattatásait, aki az utcán ázva-fázva csodálhatja csak a boltablakokba
kitett, viaszgyertyákkal, cukorangyalkákkal széppé varázsolt
fenyőfákat, és sóvárogva figyelheti a gyermekeiknek ajándékokat vásárló
asszonyokat.
Hazug pléh- és üvegdíszek
Podmaniczky Frigyes egyébként századvégi visszaemlékezéseiben a
következőképpen írta le e különleges szertartást: ,,Elérkezvén karácsony
napja... hat órakor háromszoros csengetés hirdette a mi karácsonyfánk
megérkeztét. Ekkor megnyílt atyánk nappali terme, s mi gyermekek - öten
voltunk - egy a szoba közepén elhelyezett nagy asztalon, mindegyikünk
külön megtalálta karácsonyfáját, s az a körül csoportosított különféle
ajándékokat. Még most is előttem lebeg e szeretetteljes kép, az apának
komoly, áhítatos magatartása, az anyának jóságos tekintete, a repeső
öröm a gyermekarcokon, melyeknek pírján megtört a viaszgyertyák halvány
fénye. Mily szívdobogva vártuk ezt évente, mennyi vágy és remény
fűződött az esthez, mily szorgalmasan tanultunk, hogy érdemesnek érezzük
magunkat reá.
Az est azzal telt el, hogy mindegyikünk apróra megvizsgálta a nyert
ajándékokat, s mindegyikünk külön forró, hálás kézcsókkal megköszöné
azokat a boldog szülőknek. (...) Ilyenkor át lett engedve nekünk a tágas
ebédlő s korlátlan jog adatott bármily éktelen lármát csapni s
forrongást jelenetezni. Mi sem természetesebb, mint hogy mi teljesen
éltünk, sőt tán kissé vissza is éltünk e joggal, s gyermekkedélyünk
tomboló kedve mindaddig nem ismert határt, míg álmosság és fáradtság
szelídebb viseletre nem késztetett minket, szóval míg nyugodni nem
tértünk. Ezt megelőzőleg azonban szüleinktől néhány tanácsot és intelmet
kellett meghallgatnunk. Az akkor hallott szavak mélyen vésődtek
lelkünkben s egész éven, mint intő jobb lebegett előttünk. Szóval az
álom angyalai a legboldogabb gyermekeket ringatták karjaik között."
A 19. század második felében a nagyvárosokban, a vidéki kúriákban egyre
több hívet hódított meg magának az új szokás, majd a század végén, a
20. század elején fokozatosan teret nyert a polgárság és a falusi
emberek körében is (bár az 1920-es években vált csak országszerte
általánossá). Divatba jött a 14. századi francia fondantcukor újkori
leszármazottja, a szaloncukor is - olyannyira, hogy ez máig a magyar
karácsonyfa-állítási ,,folklórkincs" elidegeníthetetlen része.
Persze az ünnep - és a karácsonyfa felékesítésének - elüzletiesedése
ellen is már kezdettől szót emeltek azok, akik a saját kezű díszítést
többre becsülték a sorozatgyártott iparcikkeknél. Zárásképpen hadd
idézzük a Magyar Iparművészet című folyóirat egy 1911-ben született
intelmét: ,,A legújabb kor azonban kissé kegyetlenül és tapintat nélkül
bánt el a karácsonyfával... Hamis aranyban ragyogó cifraságok,
ezerszámra előállított hazug pléh- és üvegdíszek jöttek létre
ilyenképpen, valamennyien olyan dolgok, amelyeken rajta van a gyár és az
en gros üzlet szaga, s amelyek az ízléstelenségen kívül az idegenségük
miatt sem tudnak megfelelni annak a célnak, amelyre vállalkoztak... S ez
előtt az áramlat előtt semmi sem szent, még a józan ész sem: a fenyőfa
ágaiból legújabban villanygyertyák nőnek ki, s míg a gyertyák apró
lángja fel tudta bennünk ébreszteni mindazt a lelki kincset, amelyet
emlékek, visszapillantások, átélt boldog órák töredékeképpen a
lelkünkben megőriztünk, a villanykörték hideg fénye semmit sem tud róluk
s fényes világossága dacára mi sem látunk benne semmit... Egy
karácsonyfa, amelyet magam csináltam, az egész múltamat, mindent, ami az
emlékeimben kedves, meghitt és kellemes, jelentheti a számomra, de mit
kezdjek egy fával, amelyet idegen emberek csináltak meg anélkül, hogy
ismertek volna engem?"
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Őri István: Tündérfény.
Köszönöm azoknak a kedves látogatóimnak a hűségét, akik akkor is eljöttek hozzám, mikor nem lehettem itt!
Wass Albert: Te és a világ (részlet)
Mindenség ölelő karja vagy...